De eerste dagen - Reisverslag uit Mpigi, Oeganda van Romy Peters - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Mpigi, Oeganda van Romy Peters - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: Romy

Blijf op de hoogte en volg Romy

29 September 2014 | Oeganda, Mpigi

Eerste reisverslag

Het regent hier nu keihard, dus dit is een mooi moment om mijn eerste reisverslag te maken. Ik ben hier nu alweer anderhalve week en heb al behoorlijk wat dingen gezien en meegemaakt.  Leuke dingen, maar ook minder leuke dingen. Om het overzichtelijk te maken zal ik maar gewoon beginnen bij het begin :)

Donderdag 18 september om 12 uur was het dan eindelijk zo ver, na maandenlang voorbereiding stapten we met 10 studenten het vliegtuig in. Na een overstap in Istanbul en een tussenlanding in Rwanda kwamen we rond half 4 's nachts aan op Entebbe.  Hier moesten we nog een toeristen visum regelen.  Vanuit school hadden we gehoord dat wel niet moesten zeggen dat wel stage gingen lopen, dat zou veel langer duren voordat we het visum zouden krijgen. Dus Rianne en ik netjes gezegd dat we op vakantie gingen.. De man geloofde niks van ons verhaal volgens mij, maar gelukkig kregen wel gewoon een visum voor 3 maanden.
Nadat we de koffers hadden liepen we naar de taxi. 2 auto's voor 10 personen + 10 koffers... Hoe zou dat ooit gaan passen? Nou simpel, we waren tenslotte in Afrika dus de helft van de koffers gingen gewoon op het dak. De hele reis naar Kampala ben ik bang geweest dat m'n koffer dit niet zou overleven, maar gelukkig kwamen zowel ik als mijn koffer veilig aan bij het Kenrock hotel.
Hier kregen Tamara en ik de sleutel van een mini hotelkamertje en konden we eindelijk gaan slapen na de lange reis.

De volgende dag zagen we ook de andere studenten van Windesheim en waren we dus met een groep van 15 mensen. We hebben de eerste 2 dagen weinig gedaan, de eerste dag was een wandeling naar de supermarkt al een hele opgave door het drukke verkeer zonder regels. We zijn het hele weekend uiteten geweest bij Fuego.  Wat was ik blij toen ik de menukaart zag! Pasta, pizza en patat, ze hebben het allemaal in uganda!

Zondag zijn we naar het speke resort geweest. Een mooi zwembad met palmbomen, sauna's en een fitness. Heerlijke ochtend gehad,  totdat het begon te regenen en er van in de zon liggen dus geen sprake meer was.

Maandag kregen we dan eindelijk de citytour. Naar mijn mening een beetje te laat aangezien we er al een heel weekend waren, maar goed.
We hadden een leuke spontane gids die ons zou gaan rondleiden door Kampala. Het eerste ritje in een matatu (klein busje maar ze met gemak 20 mensen in proppen) werd een feit.  Ik snapte nog niks van het reizen ermee, maar gelukkig hadden we daarvoor onze gids. Super veel dingen gezien tijdens de citytour. De bedelende kinderen en sloppenwijken waar het stonk naar poep en lijken vond ik heel erg om te zien. Heftig dat mensen echt zo leven en gelijk al waardeerde ik mijn leven in Nederland een stuk meer.
Na een bezoekje aan de moskee was de citytour ten einde en kwamen we uitgeput weer terug in het Kenrock hotel. Dit was de laatste avond met de groep. Gezellige avond gehad en ik merkte steeds meer dat er al echt een groepsgevoel ontstond.

Dinsdag zouden Tamara en ik tussen 11 en 1 uur worden opgehaald Door onze stagebegeleider. Dit werd natuurlijk 13.45 uur en na een rit van 3 uur en een tussenstop bij de Evenaar kwamen we in Ngando aan. Wat was dat wennen zeg!  Vanuit de super drukke stad naar een heel klein dorpje. Gelukkig is ons huis wel heel mooi en hebben we ook een mooie tuin.
De eerste paar dagen in Ngando hebben we belangrijke mensen van het dorp ontmoet en lekker gerelaxed. Maandag zouden we pas gaan. Beginnen met de stage.  We hebben dus ook  volop gechilled en  besloten het weekend weer naar Kampala te gaan om een gedeelte van de groep terug te zien. Na een tripje van 3 uur in  de matatu en een ritje aan achterop de boda boda (scooter taxi) waren we weer herenigd met een aantal anderen in het Kenrock hotel. Super leuk om ze weer te zien! Ik sliep bij Rianne op de kamer zodat we gezellig bij konden kletsen. Rustig weekend gehad en zondag moesten we weer terug naar Ngando. Om 1 uur verlieten we het hotel en om 18.45 uur waren we dan eindelijk weer in Ngando. Veel te lange reis, maar gelukkig werden we in de tuin afgezet Door de matatu.  Ik merkte dat het echt al al thuiskomen voelde!

  • 29 September 2014 - 15:19

    Inge:

    Al veel gezien in anderhalve week. Nog heel wat weken te gaan. Maar we zien je al snel!
    Xxx

  • 29 September 2014 - 15:51

    Tinie:

    Fijn iets van je te horen Romy, wat een rare wereld leven we dan hè nu maar hopen dat je een leuke stage hebt. Succes xxx

  • 29 September 2014 - 17:25

    Hanna:

    succes schattie, leuk om te lezen dit. Hou ons op de hoogte :)

  • 29 September 2014 - 19:25

    Mariëlle:

    Leuk romy! Probeer er zoveel mogelijk van te genieten, voordat je het weet is het voorbij en ben je weer terug in NL! Succes met stage! Xx Mar

  • 29 September 2014 - 20:28

    Debbie:

    Romy,
    Leuk om wat van je te horen.
    Xxx

  • 29 September 2014 - 23:48

    Jannet:

    Wat een mooi verslag,fijn dat je eventjes laat horen dat het goed met je gaat
    Ook een heftig achter zijde van het leven daar,pas dus goed op jezelf!
    Ik denk dat het besef van ons land echt een paradijs op aarde is,
    Ik kan je alleen tips geven om nare dingen met praten en veel muziek het te kunnen verwerken,
    Iets wat blijft hangen moet je naar je toe halen op den duur verdwijnt het echt,
    Ze noemen dat een wissel werking,
    Iedereen zal dit zo krijgen,ik wens je kracht toe in de moeilijke dagen,en een knuffel omdat we je missen,

    Veel liefs van ons allemaal :-)

  • 30 September 2014 - 09:52

    Pa:

    Hoi Room,

    Fijn dat je het naar je zin hebt, ik ben trots op je!
    Mooi verhaal, we zijn heel benieuwd hoe het daar is!
    We zijn al spulletjes aan het verzamelen, die je daar kunt gebruiken.
    Veel liefs,
    Pa.

  • 30 September 2014 - 12:31

    Jolande:

    Heey Romy,

    Wat een mooi verslag van je eerste dagen in Uganda, erg mooi om te lezen hoe je het daar hebt en alle ervaringen die je dan ook met ons deelt.

    Groetjes van ons allemaal.

  • 30 September 2014 - 13:30

    Michelle:

    Leuk verslag Romy, en wat een verschil dan.
    Heel veel plezier!! En geniet van alle momenten voor je het weet ben je thuis!
    Maar boven pas goed op jezelf!!

  • 30 September 2014 - 16:58

    Ans Peters Klosse:

    Hoi Romy. Leuk verslag,je schrijft heel leuk,wij leven zo met je mee.
    Geniet er maar van. Fijn te lezen,dat jullie een mooi huisje hebben,
    en dat het met het eten wel goed zit.

    Dikke kus,Opa Oma.

  • 04 Oktober 2014 - 19:24

    Omavanderkolk:

    hallo romy een berichtje van leuk dat je gebeld hebtheel veel geluk en veel liefsdikke kus oma van der kolk

  • 05 Oktober 2014 - 19:41

    Rianne:

    Hey Romy

    Leuk verslag! Veel succes en plezier daar! Pas goed op jezelf.
    Groetjes John, Rianne en Kids.

  • 09 Oktober 2014 - 23:35

    Jan:

    Leuk om te lezen wat je doet. Hoop dat je nog een beetje plezier daar kan maken ondanks dat je soms nare dingen ziet.
    Heb gehoord dat er een raar virus heerst dus let goed op(maar dat doe jij vast wel).
    Nog veel plezier gewenst, groetjes jan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Mpigi

Uganda

Tijdens deze reis ga ik stage lopen in Uganda

Recente Reisverslagen:

11 November 2014

Update 3!

17 Oktober 2014

Bye Mzungu

29 September 2014

De eerste dagen
Romy

Actief sinds 13 Sept. 2014
Verslag gelezen: 387
Totaal aantal bezoekers 3388

Voorgaande reizen:

18 September 2014 - 29 December 2014

Uganda

Landen bezocht: